Svar: Motorik, søvn og mad

5. januar 2018

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille pige - og velkommen til :)

Det er super godt, at I går til babyrytmik, babysvømning, og øver med hende, stimulerer hende, tumler osv. i løbet af dagen, så I på den måde styrker jeres datter motorisk. Det lyder rigtig fint og I skal endelig blive ved :)

Det kan sagtens tænkes, at det har påvirket hendes motoriske udvikling, at hun har haft silent refluks. Det har gjort det sværere for hende at ligge på maven og tumle rundt, fordi det har øget hendes tilbageløb af mælk og mavesyre i spiserøret og det har naturligt været ubehageligt for hende. Det er derfor rigtig godt, at hun er blevet behandlet og det er super, at I nu er kommet ud af medicinen igen. Det går altså stille og roligt den rigtige vej :)

Har hun haft problemer med ørerne? Det er sådan, at der inde i øret sidder en snegl, hvori der er væske, og når barnet gynges, vendes, trilles, drejes, holdes på hovedet osv. så bevæges disse væsker og balancen udvikles. Jo mere I kan bevæge jeres datter, jo bedre er det for hende balance og hendes motoriske udvikling - og hvis hun f.eks. har ondt i ørerne, så vil det være naturligt, at hun vægrer sig mod for meget bevægelse. Det kan også gøre, at hun føler stort ubehag, hvis hun f.eks. sviges, drejes eller gynges og derfor protesterer hun mod det.

De protester I oplever, når hun ikke selv kan nå sit legetøj er dog noget andet. Og det er her vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at gi hende legetøjet, men også lægge det så tæt på hende, at hun måske kan nå det. Hendes protester og temperament kan netop være det, som gør, at hun får flyttet på sig og dermed oplever, at hun kan få fat i tingene, så hun får en lille succesoplevelse på den måde og dermed motiveres til fortsat at forsøge sig :) Derudover må I meget gerne hjælpe hende med at krybe fremad mod legetøjet, så hun hjælpes hen imod det. I må gerne presse skiftevis på højre og venstre fodsål og på den måde hjælpe hende til at krybe fremad :) Når hun selv forsøger sig, så vil hun i starten naturligt komme baglæns, hvilket kun vil frustrere hende ekstra meget...

Når alt dette er sagt, så er hun jo stadig kun en lille pige og knap 7 måneder, så det skal nok komme, der er masser af tid til at lære det. Og lige nu bruger hun måske ekstra energi på at bruge sit verbale sprog, pludrer, skriger, brummer, lave læbelyde osv. Og så er det mere interessant end at tumle omkring. Det er helt normalt, hvis børn i perioder er mere verbale og i andre mere motoriske, så prøv at lægge mærke til om hun er god til at kommunikere verbalt.. :)

Når hun bliver 7 måneder, så vil det som du skriver, være rigtig fint med 4 flasker i døgnet og jeg anbefaler normalt, at de 4 flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og det betyder, at en dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, øllebrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i ...

Annonce

... hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere have flaske her, men mellemmåltidet erstatter flasken.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende og da hun lyder til at være parat til små brødhapsere, må hun naturligvis også gerne få dette med forskelligt smørbart pålæg. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13 som nu.

Eftermiddag 15-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Sover dagens 3 lur som nu

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris. Der skal stadig være moset mad, men maden får mere og mere bid. Tilbydes kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen eller lignende i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Hvis jeres datter som nu kun viser behov for en flaske om natten, så kan I godt vælge at bibeholde flasken om eftermiddagen til hun bliver 8 måneder, og så kun give hende den ene flaske i løbet af natten, så hun fortsat sover sit længste søvnstræk fra kl 20 til 04, men også stadig tilbydes 4 flasker...

Når hun bliver 8-9 måneder, vil det ofte være passende med 3 flasker i døgnet, og de kan godt ligge før middagslur, aften og nat (kl 04), så den rytme kan også godt fungere for jer fremadrettet...

Med hensyn til varigheden af hendes søvn om dagen, så er det rigtig fint, at I lader hende bibeholde tre lure dagligt, så længe hun sover så kortvarigt som hun gør, så hun samlet stadig får sit søvnbehov tilstrækkeligt dækket. Det kan naturligt godt ændre sig i takt med at hun bliver ældre, begynder at bruge sig selv mere motorisk, får længere vågenperioder om dagen osv. Så på den måde arbejder tiden også for jer.

Det hænger naturligt også sammen med, at hun tager så lang en nattesøvn, som hun gør. Hun sover ofte godt ca. 11 timer om natten - og det er helt okay, at hun så sover kortere dagssøvn. Hvis du meget gerne vil have hende til at sove længere om dagen, så kan du godt prøve at lægge et bad ind før middagsluren og se om det vil ændre noget hos jer. Det kan dog være svært at passe ind med jeres aktiviteter ud af huset, og det afhænger også af, om du oplever at hun sover anderledes, når hun f.eks. har været til babysvømning...

Lige nu vil jeg ikke bekymre mig så meget - hendes rytme er rigtig fin og de tre lure dagligt er gode for hende, så hun skal nok få den søvn, som hun har behov for. Det er her vigtigt, at I netop tilbyder hende søvn og så må I tro på, at hvis hun vågner, er glad, har lyst til at lege osv. når hun vågner af en lur, så har hun sovet det, som hun umiddelbart har brug for - og det må lige nu være nok for hende :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor